
125

RJ-ISBAM 15 (1) pp. 125–141  Intellect Limited 2017

Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media  
Volume 15 Number 1

© 2017 Intellect Ltd Article. English language. doi: 10.1386/rjao.15.1.125_1

John Jenks
Dominican University  

Commercial temptation: 

Cross-border radio and the 

comparative transformation 

of public service broadcast 

policy in Britain, South Africa 

and India, 1930–67

Abstract

Britain pioneered the idea of broadcasting as a commercial-free and culturally uplift-
ing monopoly, which its imperial progeny in South Africa and India adopted. But 
all three soon found themselves vulnerable to entrepreneurs broadcasting commer-
cials and pop culture from accommodating locations just across national frontiers. 
Listeners in all three countries tuned in by the millions and advertisers rushed 
to sponsor shows and buy commercials. Radio Luxembourg outdrew the British 
Broadcasting Corporation on Sundays in the 1930s, Radio Ceylon easily bested All 
India Radio in the 1950s, and Lourenço Marques Radio dominated the white South 
African youth market in the 1960s. Governments tried to fight the cross-border 
broadcasters through diplomacy, economic pressure and petty harassment, but in 
all cases popular ‘light’ culture and, eventually, advertising prevailed. This article 

Keywords

radio 
public service  

broadcasting
commercial  

broadcasting 
British Broadcasting 

Corporation 
John Reith
Radio Ceylon
Radio Luxembourg
Lourenço Marques 

Radio 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   125 5/3/17   9:04 AM



John Jenks

126    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

details the common experiences and connections among these broadcasters, and 
points the way for future research. 

Introduction

Since the establishment of the first national broadcasting systems in the 1920s 
there have been radio entrepreneurs who refuse to accept programming and 
advertising rules and standards. Around the world these broadcasters set up 
powerful stations just across national frontiers and broadcast an aural cornu-
copia of music, religion, quiz shows and plenty of commercials to their home, 
target markets. The idea of cross-border radio was not particularly novel; 
radio waves effortlessly crossed borders, and news about these operations 
also spread quickly. These radio entrepreneurs learnt from each other, and 
some hop-scotched continents to bring their knowledge and experience to 
new markets. 

The major, consistent indicator of a cross-border broadcaster’s success was 
a consumer market and restrictions on radio advertising freedom in the target 
market. When a national system accommodated most consumer advertising, 
as the American system did, cross-border radio was limited to fringe advertis-
ers and niche markets, and only rose to the level of an annoyance to the state. 
When national systems banned advertising, as with the British Broadcasting 
Corporation, and sought to strictly limit entertainment options, commercial 
cross-border radio quickly became a lucrative and highly competitive broad-
caster to the home market. This forced hard decisions for democratic, capital-
ist countries that wanted to sustain commercial-free broadcast monopolies. 
Dictatorships could and did punish unauthorized listening and jam unwanted 
signals, though even that often failed (Roth-Ey 2011). Democracies were left 
with tools of harassment – mainly currency exchange controls and diplomatic 
pressure on the broadcasters’ host countries. Eventually, most caved in and 
opened themselves to the popular culture they disdained and the advertising 
that they feared, thus demonstrating the vulnerabilities of national communi-
cation sovereignty long before anyone had coined the term globalization.

There are plenty of examples throughout the twentieth century – 
from  1930s’ ‘Border Blasters’ targeting rural American listeners with coun-
try music and tent-revival preaching from just over the Mexican border to 
micro-states such as Monte Carlo and Andorra using outsized transmitters 
to target the French market with commercials and pop culture (Crawford 
and Fowler  2002; Head 1985). This article, though, focuses on broadcasters 
to three countries – Britain, South Africa and India – where the broadcast-
ing institutions were shaped by the British Broadcasting Corporation and its 
founder, Lord John Reith. The power and influence of the British Empire made 
the BBC model attractive to administrators and politicians in South Africa 
and India and ensured that key elements remained – despite markedly differ-
ent societies, cultures and audiences – long after the Union Jack had been 
lowered there.

Reith built the BBC as a model of a monopoly, advertising-free, public 
service broadcaster that would give the public what he was sure the public 
needed, in deliberate contrast to the American model of privately owned, 
commercial and advertising-supported broadcasting that would give the 
people what they wanted. The BBC was a powerful influence throughout the 
British Empire, both through its global network and through its model of a 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   126 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    127

	 1.	 Throughout the article 
I will refer to place 
names current at the 
time: Lourenço Marques 
instead of Maputo, 
Ceylon instead of Sri 
Lanka, and Bombay 
instead of Mumbai.

resolutely non-commercial broadcast system (Potter 2012). In India, Reith 
had long pressed the colonial government for radio on the BBC model, and 
in 1935 sent Lionel Fielden to set up All India Radio, which – unlike the 
BBC – operated under direct state control. The combination of BBC ideol-
ogy, Fielden’s own high aesthetic standards, and the political desire for tight 
central control (first imperial, then nationalist) made the AIR a particularly 
inflexible progeny of the BBC (Briggs 1965; Lelyveld 1995; Zivin 1999). Reith 
himself actually designed the South African Broadcasting Corporation during 
a 1936 visit, modifying the BBC model to accommodate English and Afrikaans 
speakers, and largely to muffle or mainpulate indigenous African voices 
(Potter 2012: 82–83).

The administrators of these radio systems felt a common paternalistic 
need to protect their listeners against certain cultural forms, mainly popular 
music, whether it was in the name of cultural uplift, nation-building or racist 
ideology. But listeners wanted those forbidden tunes, and advertisers wanted 
those listeners. In 1930s’ Britain, listeners wanted light dance music, especially 
on Sundays. In the 1940s white South African listeners wanted big bands 
and quiz shows. And in 1950s’ India, listeners wanted ‘culturally hybrid’ Hindi 
film music. In all three cases new systems emerged just across the national  
frontiers – from France, Radio Normandy (and later Radio Luxembourg) 
broadcast to Great Britain; Mozambique-based Radio Lourenço Marques 
broadcast to apartheid South Africa; and Radio Ceylon broadcast to Nehru’s 
socialist India.1 They gave both audiences and advertisers what they wanted, 
and eventually forced substantial change on national broadcasting policy.

These cases demonstrate the power of a borderless medium like radio to 
force change against the stated desires of a sovereign government if enough 
people are receptive to that change. In some ways it resembles Monroe Price’s 
idea that a state-brokered ‘market for loyalties’ allows dominant forces to 
jockey for power via media regulation (2002: 31–41). In these cases, certain 
powerful elements stepped out of the national regulatory framework to 
continue influencing the market, and eventually forced a change in program-
ming, financing and ultimately control.

Literature review

No one has looked at the phenomenon of cross-border radio in a global, 
comparative perspective, but historians have examined individual stations 
and broadcasters and explored imperial connections. The stations also have 
inspired amateur historians and fans to write nostalgic love notes to the 
stations and radio personalities of their youth, and inspired song-writers and 
movie-makers to celebrate these stations.

Most recently, Simon Potter explored the global influence and connec-
tions of the BBC in Broadcasting Empire (2012), providing valuable insights on 
the empire-wide struggle between public service and commercial broadcast 
models. Earlier biographical work on John Reith, such as Ian McIntyre’s The 
Expense of Glory (1993), and Reith’s edited diaries, The Reith Diaries (Charles 
Stuart, 1975), gives more detail. Michele Hilmes’ Network Nations explored 
the often-reciprocal influences between the British and American broadcast-
ing models (2012). The early, encyclopaedic BBC history, Asa Brigg’s multi-
volume A History of Broadcasting in the United Kingdom (1965, 1979), and 
Scannell and Cardiff’s A Social History of British Broadcasting (1991) provide 
sound context. For India, H. R. Luthra’s Indian Broadcasting (1986) gives 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   127 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

128    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

an official, book-length account of broadcasting, while the South African 
Broadcasting Corporation is covered by the multi-authored Currents of Power 
(Ruth Tomaselli et al., 2001).

The leading work on continental European stations aimed at Britain in 
the  1930s is Sean Street’s Crossing the Ether (2006), which goes into great 
detail on the pre-war stations and their adversarial relationship with the 
BBC. Jennifer Spohrer’s doctoral dissertation, ‘Ruling the airwaves’, Suzanne 
Lommers’ Europe On-Air: Interwar Projects for Radio Broadcasting (2012), 
and Richard Nicholls’ Radio Luxembourg (1983) go into depth on Radio 
Luxembourg’s early years as a pan-European broadcaster. A biography of 
pioneer commercial broadcaster Capt. Leonard Plugge, as well as a related 
BBC Radio-4 documentary, has fascinating details. Asa Briggs’ definitive 
history of British radio devotes a few pages to the continental stations, but 
leaves most of its five volumes to the BBC and Independent Broadcasting 
Corporation (Briggs 1965, 1979; Lommers 2012; Street 2006; Wallis 2008).

South Asian cross-border radio has not attracted any book-length academic 
treatment, but Radio Ceylon often surfaces briefly in cultural histories of Indian 
music and film, the travails of All India Radio and Sri Lankan broadcasting 
(Kaunanayake 1990; Lelyveld 1995; Punathambekar 2010a, 2010b, 2013). Radio 
Goa is almost invisible, except for some reminiscences from an announcer 
(Dias 2011). Historical work on Mozambique-based Lourenço Marques Radio 
is limited largely to a fan website, and brief mentions in histories of South 
African broadcasting and Portuguese colonial broadcasting policy (LM Radio 
and Sound Archive n.d.; Ribeiro 2014; Tomaselli et al. 2001).

Continental interlopers: The British case

Britain’s official policy from nearly the beginning of broadcasting was monop-
olistic public service, cultural upliftment, and funding through licence fees – no 
commercials (Johns 2010: 30–34; Street 2006: 56–76). A few stations in conti-
nental Europe broadcast occasionally in English, with commercially sponsored 
programmes, but throughout much of the 1920s the BBC ruled the airwaves 
with a condescending tone and a serious mission. In 1928 the BBC straight-
forwardly acknowledged its goal: ‘Give the public something slightly better 
than it now thinks it likes’ (Briggs 1965: 53). This was especially the case on 
Sunday, when founding director John Reith, a minister’s son, insisted on reli-
gious programming of sermons, Bible readings and solemn religious music – 
plus breaks of dead air when the listeners were expected to be in church. Reith 
thought it was proper; many listeners did not (Street 2006: 138–46).

Entrepreneur Leonard Plugge disliked the BBC monopoly and sensed 
a financial opportunity. He had contacts with many European broadcasters 
and thought that he could make some money broadcasting English-language 
programming, sponsored by British advertisers, to British listeners (The First 
Pirate 2014; Wallis 2008). Most of his broadcasts would be carried by privately 
owned stations in France, where the constantly changing governments of the 
Third Republic had failed to come up with a coherent or consistent broad-
casting policy (Briggs 1965: 365). In 1930 Plugge founded International 
Broadcasting Company (IBC) and began buying time for English broadcasts 
on continental stations. In 1931 he came across an amateur broadcaster on 
the Normandy coast whose location was perfect for broadcasting into pros-
perous and densely packed south-east England. He quickly struck a deal, and 
Radio Normandy began broadcasting at 500 watts in September 1931, initially 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   128 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    129

just spinning records. The broadcasts were a success, and he soon was able 
to increase the power first to 5000, then to 10,000 and finally to 20,000 watts 
by 1933 (Wallis 2008: 70–75). To prove to potential advertisers that the station 
had the listeners, Normandy advertised cosmetics available only through mail 
order, and tracked a cascade of orders. IBC soon created a listeners’ club, and 
gained 50,000 members on its first day, which the company also trumpeted to 
advertisers (Wallis 2008: 80–82). By this time another London-based opera-
tion, Universal Radio Publicity, was also selling airtime to British advertisers – 
in this case on powerful Radio Paris (Briggs 1965: 352). Others followed. As 
historian Adrian Johns has noted: ‘The shenanigans, needless to say, were 
rather involved. What was never in doubt was the profit to be made’ (2010: 51).

The promise of profit attracted a new player – 200,000 watt Radio 
Luxembourg, which had expanded to become a pan-European broadcaster 
in  1933. Advertising came naturally to the new station – its owners were 
French capitalists interested in profit and liberal ideology. Its location made 
plausible its initial plan to portion out broadcasts in English, French, German 
and Italian, but billings from British advertisers quickly formed two-thirds 
of all revenue, and programming followed accordingly (Spohrer 2008: 95). 
Britain not only had the habit of foreign listening from Radio Normandy, and 
popular demand for Luxembourg’s programming, but also had national mass 
consumption marketing infrastructure, and advertising help from American 
agencies such as J. Walter Thompson (Spohrer 2008: 207–10).

Initially, record companies sponsored disc jockey shows, but the reper-
toire quickly expanded to include ‘live’ music (actually recorded via tran-
scription in England), quiz shows, dramas and even children’s shows. For 
example, the manufacturers of Ovaltine built brand loyalty by sponsor-
ing a Radio Luxembourg Sunday evening children’s show, the League of 
Ovaltineys. Joining the league gave children special badges and trinkets, 
and earned the manufacturer dogged loyalty from five million Ovaltineys 
(Street 2006:  112–13). The IBC and big advertising agencies, the London 
Press Exchange and J. Walter Thompson, had their own studios in London to 
produce the shows, which were recorded and flown to Luxembourg.

As commercial listenership shot up in the mid-1930s, the BBC felt it had 
no choice but to launch an Audience Research Section. What it found was 
not surprising; two thirds of the ‘light entertainment’ audience on Sundays 
was listening to continental programming (Briggs 1965: 364). The stations’ 
own research gave even starker results. The American Crossley research 
agency surveyed more than 5000 listeners for the IBC in 1938 and found 
that on Sunday mornings 82.1% of those listening were tuned to continental 
radio, not to BBC’s religious programming. Other peak times for continental 
radio were Sunday afternoons (70.3%) and early weekday mornings (64%) 
(Street  2006: 164–66). Radio advertising expenditures reflected that success, 
jumping from virtually nothing in 1931 to £400,000 in 1935 to £1.7 million 
in 1938, while spending on other media remained stagnant (Street 2006: 99).

The British government tried to use diplomacy at a series of radio 
conferences to stop the commercial competition, but largely failed 
(Briggs 1965: 354–56; Johns 2010: 49–52). At home the government and their 
allies tried other methods to lower the volume.

•	 The Post Office refused to allow telephone relays of programmes from 
Britain to the continental stations, forcing them to rely on transcriptions 
(Briggs 1965: 362–63).

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   129 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

130    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

•	 The BBC published information on other foreign stations in its World 
Radio magazine, but refused to publish information on the continental  
competitors (Briggs 1965: 362–63).

•	 British newspapers refused for 22 years to print schedules or cover news 
about the stations’ programmes, fearing commercial radio’s impact on 
their own advertising revenues (Street 2006: 106–07).

Officialdom dug in deeper. The commission that re-chartered the BBC in 1935 
backed the monopoly and non-commercial policy, but suggested that the 
Sunday programme could be lightened up – by 1938 the BBC relented and 
broadcast its first dance band on a Sunday (Chapman 1992: 9). Ultimately, 
however, it was World War II that saved the BBC from itself. During the 
‘phoney war’ in late 1939 and early 1940 the commercial stations had been 
silenced, and there was an entertainment void for the British troops in 
France – except, ominously, German and Italian stations (Hilmes 2012: 94–95). 
But in January  1940 the BBC set up the Forces Programme with popu-
lar, continental-style programming later supplemented by Canadian and 
American programmes. Although the initial purpose was to maintain soldiers’ 
morale, the programme was immensely popular among British civilians. That 
popularity, and the fear of renewed European competition after the war, 
led to the creation of the Forces-style BBC Light Programme in July 1945 
(Street 2006: 192–95).

For a decade after the war the situation was stable. The Light Programme 
gave listeners much of what they had been getting on the pre-war conti-
nental stations, without commercials. France had nationalized private 
stations and did not resume English-language commercial broadcasts, leav-
ing Radio Luxembourg as the lone continental broadcasting to Britain 
(Spohrer 2008: 421–23). Despite some initial talk about the British leasing the 
station, or blocking foreign exchange of sterling ad revenue, or even jamming 
its signal, the government eventually tolerated the station for obvious political 
reasons. The Anglo-American Cold War emphasis on the free flow of informa-
tion, and their widespread flouting of frequency allocations for propaganda 
broadcasts to the Communist bloc, made rigorous national control of radio 
listening seem hypocritical, at best (Spohrer 2008: 366, 372–73, 382–94). 

Although post-war austerity and rationing made advertising difficult, Radio 
Luxembourg’s less scripted style soon attracted British listeners: some four 
million listeners on average weekday nights by the early 1950s (Anon. 1953b; 
Nichols 1983: 61). But Britain’s embrace of commercial television in 1955 
led to an exodus of talent, shows and advertisers from Radio Luxembourg 
to new independent television. Much like its American radio counterparts in 
the 1950s, Luxembourg became a record-driven station, with tight relations 
with the major labels and strong English-language listenership, estimated at 8 
million by 1960 (Briggs 1979: 1018; Street 2006: 99; Wilson 1961: 27).

Commercial radio found a new opportunity in the dynamic youth culture 
of the 1960s and the taste for new music and consumer goods. This time 
entrepreneurs took to the sea with a new type of station – the ‘pirate’ broad-
casters based on ships anchored just outside territorial waters. One of the 
pioneers was American Gordon McLendon, who by 1961 was broadcasting to 
Stockholm from a fishing boat in the Baltic, at the same time he was operating 
XTRA, a ‘Border Blaster’ broadcasting across the US Mexican border into Los 
Angeles (Garay 1992: 103–05, 129–36). British broadcasters took the idea and 
set up pirate broadcasting ships stations around Britain, and gained millions 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   130 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    131

of listeners (Chapman 1992; Johns 2010). But unlike Radio Luxembourg 
and other continental stations, these broadcasters were stateless and literal 
outlaws – with all the freedom and vulnerability that entailed – and thus fall 
outside the scope of this article.

South Africa: ‘Happy Listening’ (to Lourenço Marques)

Post-World War II South Africa was a fragmented and repressive society, but 
with a public service radio model bequeathed by BBC pioneer John Reith 
after a 1936 visit. The new South African Broadcasting Corporation (SABC) 
ignored the non-white majority, and sought to broadcast non-commercial  
programmes in the two main white languages – English and Afrikaans 
(Tomaselli et al. 2001).

In neighbouring Mozambique the Portuguese colonial authorities gave free 
rein to private interests, such as the Radio Club of Mozambique, which quickly 
arranged small-scale broadcasts to South Africa. After the war, high-powered 
radio men John Davenport and Richard L. Meyer revitalized and amped up the 
station to reach prosperous and urbanized English-speaking South Africans. 
Meyer had been Plugge’s managing director at the International Broadcasting 
Corporation, which ran English programmes on Radio Normandy and Radio 
Luxembourg in the 1930s (he would later return to England to work in 
commercial radio and television) (Johns 2010: 143). Davenport had worked in 
the advertising business and as an audience researcher – for the BBC – before 
the war. They set up Davenport & Meyer in Johannesburg in 1947 to manage 
the English and Afrikaans ad sales and programming on Lourenço Marques 
Radio (henceforward LM Radio). The two then brought in Radio Normandy’s 
chief announcer, David Davies, and a plan for a-political, light music program-
ming they dubbed ‘Happy Listening’. They clearly saw the parallels with pre-
war continental stations. In a 1947 memo they wrote:

The position of Radio Mozambique in relation to the South African 
market is similar in almost every way to that of the pre-war Radio 
Luxembourg to the British market. In fact, since the SABC programmes 
contain an even greater proportion of serious programmes than did the 
BBC at that time, the opportunity for creating a mass audience for Radio 
Mozambique is, if anything, even more favourable. 

(Davenport and Meyer 1947)

They were right.
The next year a J. Walter Thompson survey showed that 63% of South 

African respondents were listening to LM Radio, and on any given day 38% 
of the Johannesburg radio listeners tuned in to the station. On Sundays it 
was in a statistical tie – 49–50% – going head to head with SABC’s English-
language ‘A’ service. (It was clear they did not ask black South Africans, or 
even many Afrikaners.) By 1949 LM Radio was broadcasting simultaneously 
on three 7.5 kw shortwave transmitters twelve hours a day – fourteen hours 
on Sundays  – and had 82 regular sponsors, mainly American companies 
(Anon. 1949c).

The SABC had been wrestling with the possibility of commercial broad-
casting since 1945, and it became one of the key issues for a commission 
of enquiry on the SABC – the Schoch Commission. Despite most evidence 
coming in against commercial broadcasting, the commission in 1948 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   131 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

132    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

recommended that the SABC launch a commercial service. Not only would it 
forestall any possibility of private interests within South Africa getting broad-
casting licences, it would deal with cross-border broadcasters like LM Radio. 
As the commission warned:

… sooner or later powerful and well-equipped commercial broadcast-
ing stations would be established in Southern Africa outside the Union 
which would (as Radio Lourenço Marques is already doing) aim their 
advertisements at European consumers in the Union who constitute the 
only considerable European market in Southern Africa. 

(Commission of Enquiry into Broadcasting Services 1948: 40)

A well-funded commercial service would be less likely to be outbid for 
talent by LM Radio and other interlopers, and could also subsidize SABC’s 
non-commercial broadcasts, especially the Afrikaans service. Ultimately, the 
commission decided, commercial broadcasting was inevitable; it was better to 
start on a small, controlled, experimental basis. The hybrid Radio Springbok – 
SABC controlled but commercially financed – began around Johannesburg 
in 1950, nationally in 1951, and aimed mainly at the English-speaking white 
audience. In fact, some Afrikaners complained that it was a ‘foreign’ station 
(Head 1976: 143). But Springbok had its limits, such as restricting the nature 
and extent of advertising and programming on Sundays and religious holidays 
(Tomaselli et al. 2001). And those limitations helped LM Radio maintain and 
grow its audience into the 1950s. By 1954 it was broadcasting seventeen hours 
daily of popular music to South Africa with large South African and Rhodesian 
companies taking most of the ads. It had good reception and a high ‘listener 
rating’ throughout southern Africa (HMSO 1955). In fact, audience surveys 
showed that in the early 1950s nearly half of adult Europeans who listened to 
commercial radio in South Africa listened to LM. It also claimed a substan-
tial audience in northern and southern Rhodesia and South West Africa (now 
Zambia, Zimbabwe and Namibia, respectively) (Anon.  1954). Programming 
included more than a dozen American radio shows, such as General Foods’ 
‘Hardy Family’ (Anon. 1952b). The money was good too. By 1956 the station 
was selling $1.5 million in South African advertising (Anon. 1957).

While the apartheid apparatchiks who ran the SABC could accept adver-
tising and early 1950s’ pop music, they had problems with the new rock music 
of the late 1950s and 1960s – especially music that undermined their racist 
ideology and questioned authority, conformity and the status quo (Tomaselli 
et al. 2001: 69). Initially, the SABC refused to play rock, but LM Radio did. 
Eventually the SABC relented somewhat and began to play middle of 
the road, white musicians – generally British ones (Hamm 1985: 160, 162). 
Springbok’s actions basically gave up a youth market niche that LM seized 
tightly. Apparently the embrace was mutual. Audience research showed that 
in the mid-1960s up to 45 per cent of the white South African youth market 
listened to LM Radio, which was broadcasting 24 hours a day by the 1960s. A 
historian of South African radio wrote, clearly tongue in cheek:

It is clear that as long as LM was able freely to continue to stimulate and 
exploit the craving for enslaving beat music, the programme services of 
the SABC had to wage an uphill struggle in their endeavours to interest 
young listeners in programmes of better quality. 

(Tomaselli et al. 2001: 68–69)

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   132 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    133

The SABC had tolerated Lourenço Marques Radio, but in 1972 it covered 
its bets and gained control over that station ‘to ensure that the South 
African government would prevail should any dispute over program-
ming policies arise’ (Toogood 1972). In any case, the successful 1974 revo-
lution in Mozambique spelled the end of rock ‘n’ roll from Mozambique 
(Anderson 1981: 88–89).

Message to India, via Goa and Ceylon

The British had brought radio to the Indian subcontinent and set it up as a 
state, non-commercial monopoly. With independence in 1947 the new govern-
ment planned to keep radio under state control and design programming 
for education, information, development and national uplift (Kumar  2003). 
Commercials were considered not only distasteful but also counterproductive 
as India moved towards a planned economy with little room for consumer 
goods. But not everyone in the neighbourhood agreed.

Portugal had a foothold in India just 500 kilometres from Bombay – the 
coastal enclave of Goa. In the late 1940s the Portuguese authorities had noted 
the success of Lourenço Marques Radio in their African colony and thought 
that they could use Goa for something similar (Anon. 1949b). They quickly 
formed a partnership with American entrepreneur Dan Molina, who had expe-
rience with cross-border radio in North America, and a taste for risky business. 
Starting in the mid-1930s Molina had worked for his uncle, Francisco ‘Fred’ 
Ferrera, who owned Tijuana, Mexico station XEMO, and broadcast country 
and popular music – and commercials – into the rapidly expanding southern 
California market. Although Molina mainly sold ads in California, he learnt 
about programming, technology and all other aspects of commercial cross-
border radio from his uncle. As his son, Paul Molina, later recalled: ‘(XEMO) 
is where he learned how commercial radio worked… Fred taught him all of 
this’ (2016a). During the war Molina signed on with Douglas Aviation, which 
sent him first to Africa, and then to India, where he stayed after the war to sell 
technical and scientific books. But he still had the commercial radio bug, and 
knew how successful it could be. His son recalled him lobbying the Indian 
government for commercial radio and playing demo tapes of XEMO commer-
cials for Indian businesses. They were not impressed, Paul Molina recalls: 
‘There was just a tremendous yawn’ (2016a).

Goa was his breakthrough. As Paul Molina recalled, ‘He went to them, 
lugging his Ferrograph tape recorder and said, “Look what I’ve got,” and 
played demo tapes’(2016a). Molina set up Radio Advertising Services in 
Bombay and contracted with Pan American Broadcasting, a New York-based 
ad broker specializing in Latin American and Asian markets. At that point 
Radio Goa hoped that ‘light American, British and Australian programs’ could 
lure Indian listeners (Chaudhuri 2007: 227–28). Molina borrowed 100 records 
from US information officers in Bombay, lined up sponsors – the first was 
Lever Brothers – and started broadcasting sixteen hours a day. The 7.5 kilowatt 
signal was strong enough to reach Bombay and parts of western India, but not 
the rest of the country (Anon. 1953c). Radio Goa broadcast a wide variety of 
programming in Portuguese, Konkani, Marathi, Hindi and English – American 
jazz, country western, Portuguese and Brazilian music, Goan folksongs, and 
paid American religious programming. But the prime times every morning 
and evening were devoted to Hindi film music. That was a breakthrough for 
middle-class radio-set owners, as a Bombay newspaper noted: 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   133 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

134    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

Many sections of listeners in Bombay have taken to Radio Goa like 
fish to water. It gives two full hours of India film music in the impor-
tant evening hours between 4 and 6 p.m. when All India Radio is at 
its dullest. 

(Dias 2011: 18)

Although Goa was reasonably successful in reaching western India, Molina 
soon found a much more powerful partner to the south in the island nation 
of Ceylon (now Sri Lanka). During World War II, Britain’s Southeast Asian 
Command had installed a 100-kilowatt shortwave transmitter in Ceylon to 
broadcast to the soldiers and sailors throughout South and South East Asia. 
After independence in 1948 the Ceylonese government took it over and 
planned to use it as the foundation for a commercial service that would target 
its neighbours in India and Pakistan. The motives were strictly financial. The 
government counted on making enough money selling commercials for the 
Indian market to subsidize its non-commercial domestic service. As part of 
the Colombo Plan aid package, the Australian government provided technical 
help and sent radio veteran Clifford R. Dodd to Ceylon to set up the commer-
cial service (Kaunanayake 1990: 132–34). For ten years he ran the service with 
almost no oversight, and brought an aggressive, efficient and ‘rumbustious’ 
management style (Commission on Broadcast and Information  1966:  46–7). 
Radio Ceylon started with music and entertainment programmes in English, 
Hindi and Tamil and promoted the services in Indian newspapers. It quickly 
began attracting both Indian and western advertisers. In 1952 a British 
trade representative pointed out that Ceylon, with its ‘lively’ commercial 
programmes, already had 100 different advertisers, with more on the way. 
‘Commercial radio has come to stay and should grow considerably in the 
immediate future’, he reported (Owen 1953).

Radio Ceylon immediately attracted Indian listeners who were bored with 
All India Radio’s programmes of educational and cultural uplift, but the jack-
pot came in 1952 thanks to the rigid tastes of AIR’s boss, Information Minister 
B. V. Keskar. Keskar was a musical purist who disliked the western influences 
in much of the popular film music, calling it ‘vulgar’ and ‘hybrid’. He preferred 
to use classical Indian music, which was more identified with Hindu iden-
tity, to help build up a national culture. When Keskar took over he made it 
harder and then nearly impossible for film producers to get their music on 
AIR (Lelyveld 1995). Molina lived in Bombay’s celebrity-studded Juhu Beach 
area, and knew Bollywood personalities such as the legendary Dev Anand, 
who convinced him that Hindi film music would make him money. Ironically, 
Molina was no fan of the music, as his son recalled: ‘He couldn’t stand it. It was 
traumatically jarring noise as far as he was concerned’ (2016b). But he knew 
it was a great opportunity to make money. So, Radio Ceylon made it easier to 
broadcast film music, with powerful and immediate results (Lelyveld 1995). 
By 1953 it was estimated that Radio Ceylon had 8 million listeners in India 
and Pakistan, while Radio Goa brought in an even 1 million (Anon. 1953a). 
Molina worked with brothers Ameen and Hamid Sayani to make Radio 
Ceylon a sensation. The weekly Binaca Geet Mala show of hit songs became 
a national obsession in the mid-1950s; streets in India cities reportedly were 
deserted when the programme aired every Wednesday as people stayed glued 
to their radios (Punathambekar 2010b). AIR surveyed radio listening habits 
but found the results too disheartening to release. They stayed in the files. As 
a historian of Indian radio later wrote: 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   134 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    135

A listeners’ research conducted in order to assess the popularity of AIR 
broadcasts revealed that nine out of ten houses in every street were 
found invariably to be tuned to Ceylon, and the receiver in the tenth 
house, was either out of order or out of commission. These findings 
were unpleasant enough to get the authorities thinking. 

(Awasthy 1965: 53–54)

The Indian government responded by attacking Ceylon, and by loosening up 
its own broadcasts for Indian listeners. In a series of diplomatic moves start-
ing in July 1957 the Indian government notified Ceylon that it would block 
any Indian advertisers’ remittances to Radio Ceylon (Kaunanayake 1990: 41). 
In August, Keskar sent a message to his Ceylonese counterpart arguing 
that repeated Indian complaints about the commercial service’s program-
ming had been ignored. Ceylon was broadcasting music that AIR had 
rejected, he said, something that was ‘highly improper’ for a neighbour-
ing country and against the Commonwealth Broadcasting Convention. The 
Ceylonese refused to bow, and glibly pointed out that   ‘… if the people of 
India did not like the programmes it was up to them not to listen to them’ 
(Prasad 1973: 335–37). After several diplomatic visits and a flurry of notes, the 
exchange controls remained in place, eventually becoming an annual remit-
tance limit of 500,000 rupees (Kodikara 1965: 63–64; Commission of Inquiry 
on the Ceylon Broadcasting Corporation 1972). That made advertising more 
complicated, and cut into some direct Indian advertising. Western advertisers, 
however, could pay directly in Ceylon for ads (Narasimhan and Chari 1961: 64; 
Dunn 1964: 576). On the programming front, Keskar capitulated to popular 
taste in 1957 when AIR set up a popular service – Vividh Bharati – to compete 
with Radio Ceylon. A 1966 report on broadcasting explicitly spelled out the 
connection between Ceylon and Vividh Bharati:

This service (Radio Ceylon) became extremely popular and listen-
ing to it was increasing rapidly at the expense of programmes of 
AIR. The situation was no different from that in the U.K., at one time 
when Radio Luxemburg had made heavy inroads on the listening to 
BBC programmes. This induced the BBC to adjust its programme 
pattern. Similarly, AIR conceived Vividh Bharati and put it on the air in 
October 1957 to counteract the growing popularity of Radio Ceylon. Its 
attraction was immediate and it succeeded largely in its purpose. 

(Committee on Broadcasting & Information Media 1966: 73)

But even though Vividh Bharati had film music, it did not have the swag-
ger and style of Radio Ceylon. Not only did Ceylon’s commercial service 
have celebrity announcers, it also offered other entertainment such as quiz 
shows and talent competitions, and by 1961 was broadcasting 115 hours a 
week (Perera 1961). In 1966 the Indian cinema magazine Filmfare bemoaned 
the failure of Vividh Bharati to step up and noted that Radio Ceylon’s ‘live-
liness contrasts strikingly with the oppressive monotony of Vividh Bharati’ 
(Madhu 1966). A March 1964 survey showed that, although Vividh Bharati 
was doing well, Radio Ceylon was still a major force, especially in Bombay 
and Madras, where two-thirds of the responders reported listening to Ceylon. 
High numbers – well over  50 per cent listenership – came from Bangalore, 
Lucknow and Ahmedabad (Committee on Broadcasting & Information 
Media 1966: 74).

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   135 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

136    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

Throughout the 1950s and 1960s Radio Ceylon had a massive influence 
on Indian culture, with the station and Bombay film producers developing 
a strong symbiotic relationship. And Ceylon’s talented announcers mixed 
songs carefully and wove an aural tapestry around the records – and became 
celebrities in their own rights (Punathambekar 2010a, 2010b; Shah 1987). 
The station also helped boost the idea of commercial advertising and specific 
consumer goods during a time of scarcity and import restrictions. Much like 
Radio Luxembourg in the 1930s, Radio Ceylon was dominated by spon-
sorships and ads for soap, cosmetics, toiletries and over-the-counter medi-
cine. Ovaltine, Colgate and Bournvita were soon the sponsors of shows. The 
biggest success, by far, was the Indian distributor of the Swiss Binaca tooth-
paste, which sponsored the Hindi film hit parade Binaca Geet Mala. Binaca’s 
distributor reportedly spent  75 per cent of its ad budget on Radio Ceylon 
(Chaudhuri  2007:  231–35; Anon.  1953c). The big American ad agency in 
Bombay, J. Walter Thompson, however, largely avoided radio. Ceylon reached 
many more people, Thompson executives argued, but not many of those 
people had money to spend (Anon. 1954). 

But there were enough of them to make advertising an attractive prop-
osition. By 1962-63 Radio Ceylon was making, officially, a net profit of 
2.2 million rupees on income of 4.6 million (Commission on Broadcast and 
Information  1966). But records make it difficult to tell how much of that 
money was coming from Indian, western or Ceylonese advertisers, and how 
much else never made it to the station. Shoddy accounting, questionable 
business practices and a complete absence of oversight in the commercial 
service throughout the 1950s and 1960s made the finances extremely murky 
(Commission of Inquiry on the Ceylon Broadcasting Corporation 1972). 
Perhaps the currency exchange restrictions led to creative accounting. In any 
case, by 1966 an estimated 1.6 million rupees was simply missing – advertis-
ing bills had never been paid, producers gave extra commercial time with-
out charging, and sales staff did not keep adequate records. This created a 
‘breeding ground for corruption’, according to an official report. A commis-
sion of enquiry blasted the commercial service’s lax bookkeeping and blamed 
much of it on Dodd’s insistence on total autonomy when he was director 
from  1950 to 1960. These fly-by-night practices were a windfall for many 
‘mushroom advertising agencies’ that would spring up, sell ads and never pay 
Radio Ceylon (Commission on Broadcast and Information 1966: 16, 47). The 
sloppy bookkeeping and corruption continued into the 1970s. As a 1972 offi-
cial report pungently notes: ‘By its very nature the advertising mechanism of 
the Commercial Service provided a fertile ground for the growth of corruption, 
but with normal accounting safeguards thrown overboard the bad odour of 
malpractices and shady deals spread far and wide’ (Commission of Inquiry on 
the Ceylon Broadcasting Corporation 1972: 6–7). 

But at All India Radio, programmers noticed the money to be made. 
In 1967 AIR capitulated on the issue of commercialism and started running 
ads on Vividh Bharati. Transistor radios that could not get Ceylon’s short-
wave signals became more popular. These cut into Ceylon’s influence, but 
they were only two of many blows over the following years (Shah 1987). 
Others followed: the cassette revolution, which made music more affordable, 
the advent of TV, private radio stations and FM broadcasts were other devel-
opments that crowded out the station. Slowly, but certainly, Radio Ceylon 
was pushed to the margins (Sambandan 2006). Ceylon’s smaller forerun-
ner, Radio Goa, had disappeared as a commercial force much earlier, when 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   136 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    137

India invaded Goa in 1961, evicted the Portuguese and carted off the station’s 
new 100,000 watt transmitter (Dias 2011: 28, 45). Molina was already gone 
by then; he had left India in a hurry in 1960, probably just ahead of angry 
Indian tax authorities, and never returned (2016a). However, the company 
he founded, Radio Advertising Services, hung on for another four decades 
(Chaudhuri 2007: 229). 

Conclusion

In all three cases examined in this paper, the BBC and it imperial progeny 
in South Africa and India created systems that were dependent on monop-
oly and mission that deliberately excluded ‘cheap’ popular entertainment. 
In 1950 Reith had written, with approval, about that policy to the Beveridge 
Committee on Broadcasting:

It was the brute force of monopoly that enabled the BBC to become 
what it did; and to do what it did; that made possible a policy in which 
moral responsibility – moral in the broadest way; intellectual and  
ethical – ranked high. If there is to be competition it will be of cheapness 
not of goodness. 

(quoted in McIntyre 1993: 301)

Reith’s champions in South Africa and India had taken that message to 
heart. There were variations of course. India was a straightforward govern-
ment monopoly and South Africa was a quasi-commercial white supremacist 
duopoly. But all three systems deliberately refused to give substantial parts 
of their listening audiences what they wanted. Hindi film music listeners in 
India, white rock ‘n’ roll youth in South Africa and dance music fans in Britain 
listened in vain to their national radio. This created opportunities for those 
who could give those audiences what they wanted, and the possibility of 
advertising to these sizeable and prosperous markets made those opportuni-
ties very lucrative indeed.

The entrepreneurs who seized these opportunities were the antithesis of 
the staid, puritanical high modernism that Reith embodied. Leonard Plugge, 
Richard Meyer, Gordon McLendon and Dan Molina were in the business for 
the money and excitement, and apparently didn’t much care what they broad-
cast. Molina’s story is especially evocative. He was a small-town American with 
Mexican connections who had learnt his craft with a Tijuana ‘Border Blaster’ in 
the 1930s, and then rode the wave of American power to Asia during World 
War II. He took American-style commercial programming, a knack for creative 
adaptation, and his disdain for borders and national regulations to South Asia 
in the 1950s and made it all pay for a decade before he left, a few steps ahead 
of the authorities. He didn’t even like Hindi film music.

The influence of these stations did not end with their target national 
markets; they had other, unintended effects and created new listening 
communities that spilled over national borders and went beyond national 
markets. Radio Ceylon’s broadcasts aimed at India blew back, and substan-
tively influenced Ceylonese movies and music (Amunugama 1980: 69–70). 
Radio Lourenço Marques ignored the vast majority of South Africans, and 
instead spoke to a racial and linguistic community of English-speaking whites, 
not only in South Africa but throughout the southern third of the continent. 
Radio Ceylon appealed to listeners in Pakistan and throughout the South 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   137 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

138    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

Asian diaspora – creating a listening community that spanned the Indian 
Ocean basin (Punathambekar 2013: 210). 

In all three cases the obvious connection between the cross-border broad-
casters and their core audiences in the target markets forced those national 
systems to change. Britain added the Light Programme in response to the 
continental broadcasters, and Radio One in response to the 1960s-era pirates. 
India added the Vividh Bharati network in response to Ceylon, and the crea-
tors of Radio Springbok were clearly responding to the threat of Lourenço 
Marques Radio. In all cases, when a national system allowed popular culture 
and commercials, the cross-border radio that had attracted its substantial 
audiences became less appealing and largely passed into niche markets and, 
ultimately, nostalgia. But these and other cross-border broadcasters deserve 
much more sustained study for their multifaceted roles. They innovated 
broadcasting styles, created new audiences and listening habits, popularized 
new genres of music and movies, spurred advertising growth and consumer-
ism, and demonstrated the tension between the state and market that has 
only intensified in the ensuing decades.

References

Amunugama, Sarath (1980), Notes on Sinhala Culture, Colombo: Gunasena.
Anderson, Muff (1981), Music in the Mix: The Story of South African Popular 

Music, Johannesburg: Ravan Press.
Anon. (1949a), ‘Commercial opposition welcomed in South Africa’, Radio 

Daily, 9 May, pp. 1, 8. 
—— (1949b), ‘Goa’s gift to India: Radio commercials’, Business Week, 

31 December, p. 63.
—— (1949c), ‘South African station makes commercial claim’, Radio Daily, 

24 June, p. 3. 
—— (1952a), ‘International basics’, Sponsor, 14 July, pp. 227–33. 
—— (1952b), ‘Lourenço Marques airs 20 US programs’, Sponsor, 17 November, 

p. 107.
—— (1953a), ‘Ceylon, Goa reach 9 million listeners’, Sponsor, 20 April, p. 127.
—— (1953b), ‘Luxembourg sold their goods, so more shows are planned’, 

World’s Press News, 11 September, p. 20. 
—— (1953c), ‘Reaching India by radio’, Business Week, 8 August, pp. 104–06. 
—— (1954), ‘Advertisement’, World’s Press News, 12 November, p. 34.
—— (1957), ‘Status report: Broadcasting in South Africa’, Broadcasting, 

11 February, p. 114. 
—— (1959), ‘Sun hardly ever sets on J. Walter Thompson’, Advertising Age, 

9 March, pp. 3–7. 
Awasthy, G. C. (1965), Broadcasting in India, Bombay: Allied Publishers.
Briggs, Asa (1965), The History of Broadcasting in the United Kingdom: The 

Golden Age of Wireless: Vol 2, London: Oxford University Press.
—— (1979), The History of Broadcasting in the United Kingdom: Sound and 

Vision: Vol 4, London: Oxford University Press.
Browne, Donald (1986), ‘International commercial radio broadcasting: Nation 

shall speak profit unto nation’, Journal of Broadcasting and Electronic 
Media, 30: 2, pp. 195–212.

Chapman, Robert (1992), Selling the Sixties: The Pirates and Pop Music Radio, 
London: Routledge.

Chaudhuri, Arun (2007), Indian Advertising, New Delhi: Tata McGraw-Hill.

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   138 5/3/17   9:04 AM



Commercial temptation

www.intellectbooks.com    139

Clayton, David (2004), ‘The consumption of radio broadcast technolo-
gies in Hong Kong, c. 1930–1960’, The Economic History Review, 57: 4, 
pp. 691–726.

Commission of Enquiry into Broadcasting Services (1948), Report, Cape Town: 
Cape Times Ltd.

Commission of Inquiry on the Ceylon Broadcasting Corporation (1972), 
Report of the Commission of Inquiry on the Ceylon Broadcasting Corporation, 
Colombo: Government Publications Bureau.

Commission on Broadcast and Information (1966), Report of the Commission 
on Broadcast and Information, Colombo: Government Publications Bureau.

Committee on Broadcasting & Information Media (1966), Radio & Television: 
Report of the Committee on Broadcasting & Information Media, New Delhi: 
Ministry of Information and Broadcasting.

Crawford, Gene and Fowler, Bill (2002), Border Radio: Quacks, Yodelers, Pitchmen, 
Psychics, and Other Amazing Broadcasters of the American Airwaves, rev. ed., 
Austin, TX: University of Texas Press.

Davenport, Richard and Meyer, John (1947), Statement on Radio Mozambique 
Lourenço Marques, 7 February 1947, Kew, Richmond: CAB124/412, The 
National Archives of the UK.

Dias, Imelda (2011), Reminiscences of My Radio Days, Panjim, Goa: Third 
Millennium.

Dunn, Samuel Watson (1964), International Handbook of Advertising, New York: 
McGraw-Hill.

Everest, F. Alton (1978), ‘Macau’, in J. A. Lent (ed.), Broadcasting in Asia and the 
Pacific: A Continental Survey of Radio and Television, Philadelphia: Temple 
University Press, pp. 87–91.

Garay, Ronald (1992), Gordon McLendon: The Maverick of Radio, New York: 
Greenwood Press.

Hallin, Daniel and Mancini, Paolo (2004), Comparing Media Systems: Three 
Models of Media and Politics, Cambridge: Cambridge University Press.

Hamm, Charles (1985), ‘Rock ‘n’ roll in a very strange society’, Popular Music, 5, 
pp. 159–74.

Head, Sydney (ed.) (1976), Broadcasting in Africa: A Continental Survey of Radio 
and Television, Philadelphia: Temple University Press.

—— (1985), World Broadcasting Systems: A Comparative Analysis, Belmont, 
CA: Wadsworth Publishing.

Hilmes, Michele (2012), Network Nations: A Transnational History of British and 
American Broadcasting, New York: Routledge.

HMSO (1955), Overseas Economic Surveys: Portuguese East Africa (Moçambique), 
London: HMSO.

Johns, Adrian (2010), Death of a Pirate: British Radio and the Making of the 
Information Age, New York: W. W. Norton & Company.

Kaunanayake, Nandana (1990), Broadcasting in Sri Lanka: Potential and 
Performance, Colombo: Centre for Media and Policy Studies.

Kodikara, Shelton U. (1965), Indo-Ceylon Relations Since Independence, Colombo: 
Ceylon Institute of World Affairs.

Krishnaswamy, Subrahmanya and Barnouw, Erik (1980), Indian Film, 2nd ed., 
New York: Oxford University Press.

Kumar, Kachan (2003), ‘Mixed signals: Radio broadcasting policy in India’, 
Economic and Political Weekly, 31 May, pp. 2173–82. 

Lelyveld, David (1995), ‘Upon the subdominant: Administering music on 
All-India Radio’, in C. A. Breckenridge (ed.), Consuming Modernity: Public 

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   139 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


John Jenks

140    Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media

Culture in a South Asian World, Minneapolis: University of Minnesota 
Press, pp. 49–65.

LM Radio Museum and Sound Archive (n.d.), LM Radio Museum and Sound 
Archive, http://www.lmradio.org/. Accessed 13 June 2016.

Lommers, Suzanne (2012), Europe On-Air: Interwar Projects for Radio 
Broadcasting, Amsterdam: University of Amsterdam Press.

Luthra, H. R. (1986), Indian Broadcasting, New Delhi: Ministry of Information.
Madhu, S. (1966), ‘Radio Ceylon after the boycott’, FilmFare, 22 July, pp. 27–29.
McIntyre, Ian (1993), The Expense of Glory: A Life of John Reith, London: 

HarperCollins.
Molina, Paul (2016a), personal interview, 3 June.
—— (2016b), personal interview, 15 June.
Narasimhan, V. K. and Chari, V. K. N. (eds) (1961), The Indian Advertising Year 

Book, Madras: Our India Directories & Publications.
Nichols, Richard (1983), Radio Luxembourg: The Station of the Stars: An 

Affectionate History of 50 Years of Broadcasting, London: Comet.
Owen, Rowland (1953), Overseas Economic Surveys: India: Economic and 

Commercial Conditions in India: September, 1952, London: HMSO.
Perera, P. W. S. (1961), ‘Broadcasting in Ceylon’, Ceylon Today, 10: 11, pp. 6–15. 
Potter, Simon (2012), Broadcasting Empire: The BBC and the British  World, 

1922–1970, Oxford: Oxford University Press.
Prasad, Dhirendra (1973), Ceylon’s Foreign Policy under the Bandaranaikes, 1956–65, 

New Delhi: S. Chand & Co.
Price, Monroe (2002), Media and Sovereignty: The Global Information Revolution 

and Its Challenge to State Power, Cambridge: The MIT Press.
Punathambekar, Aswin (2010a), ‘From Indiafm.com to Radio Ceylon: New 

media and the making of the Bombay film industry’, Media, Culture and 
Society, 32: 5, pp. 841–57.

—— (2010b), ‘Ameen Sayani and Radio Ceylon: Notes toward a history of 
broadcasting and Bombay cinema’, BioScope, 1: 2, pp. 189–97.

—— (2013), From Bombay to Bollywood: The Making of a Global Media Industry, 
New York: New York University Press.

Ribeiro, Nelson (2014), ‘Broadcasting to the Portuguese empire in Africa: 
Salazar’s singular broadcasting policy’, Critical Arts: South-North Cultural 
and Media Studies, 28: 6, pp. 920–37.

Roth-Ey, Kristin (2011), Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built the Media 
Empire that Lost the Cultural Cold War, Ithaca: Cornell University Press.

Sambandan, V. (2006), ‘When Ceylon ruled the airwaves’, The Hindu Magazine, 
1 January, http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-features/tp-sunda-
ymagazine/when-ceylon-ruled-the-airwaves/article3219259.ece. Accessed 
14 March 2017.

Scannell, Paddy and Cardiff, David (1991), A Social History of British 
Broadcasting, 1922–1939: Serving the Nation, Oxford: Basil Blackwell.

Shah, Nalin (1987), ‘Catch a falling star’, Playback and Fast Forward, 2: 7, pp. 65–9.
Spohrer, Jennifer (2008), ‘Ruling the airwaves: Radio Luxembourg and the 

origins of European National Broadcasting, 1929–1950’, Ph.D. thesis, New 
York: Columbia University.

Street, Sean (2006), Crossing the Ether: Pre-War Public Service Radio and 
Commercial Competition in the UK, London: John Libbey.

Stuart, Charles (ed.) (1973), The Reith Diaries, London: Collins.
The First Pirate (2014), BBC 4 Radio Extra, London, 21 August, 6: 30, http://

www.bbc.co.uk/programmes/b0075rby. Accessed 15 June 2016.

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   140 5/3/17   9:04 AM

http://www.lmradio.org/
http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-features/tp-sundaymagazine/when-ceylon-ruled-the-airwaves/article3219259.ece
http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-features/tp-sundaymagazine/when-ceylon-ruled-the-airwaves/article3219259.ece
http://www.bbc.co.uk/programmes/b0075rby
http://www.bbc.co.uk/programmes/b0075rby


Commercial temptation

www.intellectbooks.com    141

Tomaselli, Ruth, Tomaselli, Keyan and Muller, Johan (2001), Currents of Power: 
State Broadcasting in South Africa, Denver: iAcademic Books.

Toogood, Alexander (1972), ‘Portuguese dependencies’, in S. Head (ed.), 
Broadcasting in Africa: A Continental Survey of Radio and Television, 
Philadelphia: Temple University Press.

Wallis, Keith (2008), And the World Listened: The Biography of Captain Leonard F. 
Plugge, a Pioneer of Commercial Radio, Tiverton, Devon: Kelly.

Wilson, H. Hubert (1961), Pressure Group: The Campaign for Commercial 
Television, London: Secker & Warburg.

Zivin, Joselyn (1999), ‘“Bent”: A colonial subversive and Indian broadcasting’, 
Past & Present, 162: 1, pp. 195–220.

suggested citation

Jenks, J. (2017), ‘Commercial temptation: Cross-border radio and the compa-
rative transformation of public service broadcast policy in Britain, South 
Africa and India, 1930–67’, Radio Journal: International Studies in Broadcast 
& Audio Media, 15: 1, pp. 125–141, doi: 10.1386/rajo.15.1.125_1

Contributor details

John Jenks is a professor of Communication and History at Dominican 
University in River Forest, Illinois. His research interests in media history 
include British and American Cold War propaganda, international media struc-
tures, media and modernization theory and comparative cross-border radio.

Contact: CAS Department, Dominican University, 7900 W. Division St., River 
Forest, Illinois 60302, USA.
E-mail: jjenks@dom.edu

John Jenks has asserted his right under the Copyright, Designs and Patents 
Act, 1988, to be identified as the author of this work in the format that was 
submitted to Intellect Ltd.

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   141 5/3/17   9:04 AM

http://www.intellectbooks.com


JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY 
VOICE STUDIES

intellect 
publishers of original thinking

www.intellectbooks.com

ISSN: 20570341
Online ISSN: 2057035X
2 issues per volume

• This new journal provides a forum for scholarly 

and practice-based engagement with voice as a 

phenomenon of communication and performance, 

and a methodology or metaphor for analysis.

• Draws on all fields of voice work including teaching, 

performance, scientific research and practices of 

the voice

Editors

Ben Macpherson, University of Portsmouth

Konstantinos Thomaidis, University of Portsmouth

7_RJ_15.1_Jenks_125-141.indd   142 5/3/17   2:51 PM



Copyright of Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media is the property
of Intellect Ltd. and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a
listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print,
download, or email articles for individual use.


